vrijdag 21 maart 2008

De goede dingen doen



In een van de (vele goede) posts op het blog van Marina Noordegraaf las ik een prachtige quote van Warren Bennis die mij nu al geruime tijd 'achtervolgt':
Management gaat over ‘de dingen goed doen’ waar leiderschap gaat over ‘de goede dingen doen'
Natuurlijk is het van groot belang om de dingen goed te doen, maar ik geloof oprecht dat daar te veel aandacht naar uitgaat. In elk proces of project moeten er zo veel mogelijk dingen goed worden gedaan, maar uiteindelijk is het allerbelangrijkst dat de goede dingen worden gedaan.
Op de site EchtLeiderschap wordt het verschil tussen goed leiderschap en goed management mooi voorgesteld: "Als DSM nooit leiderschap zou hebben gekend, zou het vandaag nog bezig kunnen zijn heel efficient kolen te winnen. Ze zouden het echter aan de straatstenen niet kwijt raken. Vandaar dat DSM andere dingen is gaan doen."
Op dezelfde site is een aardig staatje te vinden van verschillen: managers vragen zich af of het efficienter kan, terwijl leiders zich afvragen of het anders of beter moet. Terwijl de manager zijn aandacht richt op consolideren en stabiliseren, richt de leider zich op innoveren en veranderen. De inspanningen van managers leiden tot efficiente productie, waar die van de leider leiden tot succesvolle veranderingen.
De paralel tussen DSM en openbare bibliotheken is gemakkelijk te trekken. We kunnen ons richten op het heel efficient uitlenen van boeken en andere materialen, maar die kunnen we over een aantal jaren aan de straatstenen niet meer kwijt. Gezien de situatie waarin openbare bibliotheken zich bevinden is het van ongelooflijk belang dat succesvolle veranderingen volop ondersteuning en aandacht krijgen en dat de managers met zijn allen een beetje meer leider worden.

3 opmerkingen:

Jan Klerk zei

Mooie post! Ik ben benieuwd welke kant we in de strategiediscussie op gaan. De club managers die bestaande dingen beter wil doen heeft voor m'n gevoel de overhand. 3 april wordt het tipje van de sluier gelicht. Op 9 en 10 april 24 uur de hei op voor de strategische keuzes. Ik ben erbij maar ik houd m'n hart vast.

Jan Kaldenbach zei

Bestaande dingen goed willen doen is hardnekkig! Ik ben bang dat dat voorlopig (?) de overhand blijft houden (heb je je hart niet voor niets vastgehouden;-)

Marina Noordegraaf .... zei

beetje late reactie, maar ook vanaf deze stoel wil ik zeggen: mooie post!
waarheen, waarvoor is zo'n gekke vraag nog niet.

Powered By Blogger