dinsdag 23 augustus 2011

De klefste zomernummers


Tijdens de ruim 5 duizend kilometers die ik in de afgelopen vakantieweken in het warme Frankrijk en hete Spanje heb afgelegd kwam meer dan eens dit nummer voorbij op radio, usb-stick, laptop of iPhone van zoonlief:



Hoewel inmiddels al een beetje te vaak gehoord, zou wat mij betreft 'Someone like you' hoge ogen kunnen werpen in een verkiezing tot zomerhit van 2011.

Gisteren las ik een oproep om reacties van luisteraars van Radio 2 : Het weer de komende dagen: klam, klef en warm. Daarom: wat is jouw klefste zomernummertje?
De reacties zijn leuk om te lezen en leveren een flinke diversiteit in kleffe zomernummers op. Maar bij de vraag om het klefste zomernummer denk ik toch niet direct aan 'In the summertime van Mungo Jerry' of 'Summer in the city van Joe Cocker'. Wel zomer, niet klef.

Klef kent een aantal betekenissen (lang niet altijd vleiend) waardoor ik vrijwel direct moet denken aan hits die in de afgelopen jaren zijn verschenen op talloze verzamelcd's onder de titel Knuffelrock.

Knuffelrock 1 verscheen in 1990 en was direct al behoorlijk klef:
The Bangles met Eternal flame, The Cars met Drive, Moody Blues met Nights in white satin en Kansas met Dust in the Wind. Meer dan een mens op 2 cd's kan verdragen!
Knuffelrock 2 overtrof dat alleen al door de aanwezigheid van Art Garfunkel's Bright eyes.

Inmiddels zijn we heel veel Knuffelrocks verder en heet de laatste versie Knuffelrock 2011.
Hierop dan een van mijn favoriete kleffe nummers dat voldoet aan "kleverig, nat, plakkerig, vochtig, aanhalig, knuffelig, burgerlijk en eng", maar desondanks na al die jaren nog steeds plezierig is om te horen.


Geen opmerkingen:

Powered By Blogger